Ελληνικό Δημόσιο Σχολείο

Προς τους χρήστες: Δέχομαι την κριτική σας , όσο σκληρή και αν είναι. Επιθυμώ , όμως , αυτή να γίνεται επώνυμα.

Όνομα:
Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑ, Greece

Σάββατο 14 Μαρτίου 2009

"ΔΙΑΛΟΓΟΣ"ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Μικρή συμβολή στο διάλογο για την «αναμόρφωση του Λυκείου» και για « τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» που άρχισε πάλι.

Του Θανάση Παπαδημητρίου

Υπάρχει το Γυμνάσιο , στο οποίο ολοκληρώνεται η υποχρεωτική εκπαίδευση και το Λύκειο.
Η έννοια «υποχρεωτική εκπαίδευση» ερμηνεύεται , κακώς και με την ευθύνη των Γονέων και των Καθηγητών, ότι τα παιδιά πρέπει να προάγονται είτε έχουν αποκτήσει κάποιες ουσιαστικές γνώσεις είτε όχι.
Έτσι άρχισαν οι εκπτώσεις. Εκπτώσεις στην ποιότητα του μαθήματος , εκπτώσεις στην αντικειμενική αξιολόγηση των παιδιών , βαθμοθηρία και πλειοδοσία βαθμών. Υπάρχει , βέβαια , μια μικρή μειοψηφία Γονέων και Καθηγητών που ανησυχούν (οι πρώτοι ) και προσπαθούν φιλότιμα (οι δεύτεροι ) αλλά η φωνή τους πνίγεται . Βλέπετε , έχουν την τύχη (;) να είναι αναγκασμένοι να ζουν σ’ ένα κοινωνικό περιβάλλον ανομίας , ωχ-αδερφισμού , απουσίας ελέγχου , θρασύτητας , φυγοπονίας , ισοπέδωσης και –τελευταία – βίας.
Ο άμοιρος μέσος απόφοιτος (αγόρι / κορίτσι) του Γυμνασίου έρχεται στο Γενικό Λύκειο , κατά προτίμηση – αφού η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση έχει τα χάλια της – και προσπαθεί να επιβιώσει και να πάρει το πολυπόθητο «χαρτί» παρά να μορφωθεί.
Έχει εδραιωθεί μέσα του η πεποίθηση πως με τις κατάλληλες γνωριμίες , το γλείψιμο και με μια κατάλληλη κομματική ταυτότητα , κάπου θα διοριστεί και , μήνας μπαίνει – μήνας βγαίνει ένα μισθουλάκο θα τον έχει εξασφαλισμένο. Από εκεί και πέρα , αν είναι «ξύπνιος /ξύπνια» , κάτι από αριστερά κάτι από δεξιά όλο και θα υπάρχουν προοπτικές να τα οικονομήσει.
Και τι συναντά στο Λύκειο ; Μία από τα ίδια!
Μίζεροι και βαριεστημένοι Καθηγητές , που , από τη μια μεριά , κλαίνε τη μοίρα τους για τον ανεπαρκή τους μισθουλάκο και , από την άλλη , ερμηνεύουν κατά το δοκούν τη νομοθεσία , σε μια προσπάθεια να κουραστούν όσο γίνεται λιγότερο και , ταυτόχρονα , να αποποιηθούν κάθε ευθύνης για το τέλμα που επικρατεί , φορτώνοντας τα πάντα γενικά και αόριστα στο σύστημα. (Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Μετά από μια κατάληψη και μια μέρα πριν από την ψηφοφορία για την ανάδειξη των αιρετών του κλάδου στα διάφορα υπηρεσιακά συμβούλια , κάποιος πρότεινε να μην αξιοποιήσουν οι Καθηγητές τη συνδικαλιστική τους αργία και να κάνουν κανονικά μάθημα , σε μια προσπάθεια να καλυφθεί έστω και μία ημέρα , απ΄ αυτές που χάθηκαν λόγω της κατάληψης. Ποια ήταν η απάντηση της πλειοψηφίας ; Εμείς δεν ευθυνόμαστε για τις ημέρες που χάθηκαν. Δεν κάναμε εμείς την κατάληψη. Εξ άλλου , κάτι ξέρει το Υπουργείο που μας δίνει τη συνδικαλιστική αργία. Δεν μας πληρώνει καλά γι’ αυτό μας ξεκουράζει!)
Το κύριο μέλημα των περισσοτέρων Καθηγητών είναι η διοργάνωση εκδρομών. (Τουρισμός με δαπάνες των παιδιών , απαλλαγή από τα μαθήματα και κάποια μικρούλα αμοιβή από το Κράτος! Δεν εξηγείται αλλιώς ο διαγκωνισμός που παρατηρείται κατά την επιλογή των συνοδών Καθηγητών , ιδίως αν πρόκειται για εκδρομή σε Γαλλία , Ιταλία ή Κύπρο.) Όσο για τα μαθήματα ; Αρκεί μια τυπική κάλυψη της διδακτέας ύλης (σε όσα μαθήματα διενεργείται σχετικός έλεγχος) και μια σιωπηρή υποβάθμιση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας , που δεν εξετάζονται Πανελλαδικά.
Αυτή είναι η ζοφερή πραγματικότητα , τόσο στα Γυμνάσια όσο και στα Λύκεια. Από αυτή την πραγματικότητα πρέπει να ξεκινήσει ο διάλογος. Αν δεν το συνειδητοποιήσουμε αυτό , ό,τι προτάσεις και να γίνουν θα πέσουν στο κενό , όπως έχει συμβεί στο παρελθόν.
Δεν μπορούμε να αναμορφώσουμε το Λύκειο χωρίς να αναμορφώσουμε ταυτόχρονα και το Γυμνάσιο. Το Υπουργείο μας έχει συνηθίσει σε ξεκομμένες αναμορφώσεις. Πριν από περίπου ένα χρόνο «αναμόρφωσε» , μέσω « διαλόγου » την Tριτοβάθμια εκπαίδευση. Ψήφισε μάλιστα και σχετικό νόμο.
Ένα χρόνο μετά , αναρωτήθηκε αν περπάτησε αυτή η αναμόρφωση; Άλλαξε τίποτε ,προς το καλύτερο, στα Πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά ιδρύματα;

Το Γυμνάσιο και το Λύκειο πρέπει να γίνουν δυο βαθμίδες εκπαίδευσης με συνέχεια και ενιαίο στόχο, και να πάψει να θεωρείται το Λύκειο ως μια βαθμίδα εκπαίδευσης όπου επαναλαμβάνονται οι ίδιες γνώσεις , πιο αναλυτικά και με περισσότερη μαθηματική διατύπωση.
Και στις δυο βαθμίδες πρέπει να δοθεί αυξημένη βαρύτητα στη διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας. Πρέπει , επιτέλους , να μάθουν τα παιδιά μας να μιλούν και να γράφουν σωστά Ελληνικά , χωρίς παρεμβολές λέξεων και εκφράσεων από την Αγγλική. Έχουν τα Ελληνικά πολύ πλούσιο – αν όχι το πλουσιότερο – λεξιλόγιο.
Και, την Ελληνική γλώσσα δεν τη διδάσκουν μόνο οι Φιλόλογοι στα μαθήματα της ειδικότητας τους , αλλά και οι Μαθηματικοί – Φυσικοί –Χημικοί – Θεολόγοι – Γυμναστές κ.τ.λ. όταν διδάσκουν τα δικά τους συγκεκριμένα μαθήματα.

Και στις δυο βαθμίδες πρέπει να αλλάξουν τα αναλυτικά προγράμματα και οι μέθοδοι διδασκαλίας , καθώς και ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών. Κυρίως όμως πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία των καθηγητών!. Στην παράγραφο αυτή , βρίσκονται τα αντικείμενα του διαλόγου.
Για την αναμόρφωση του Γυμνασίου και του Λυκείου απαιτούνται χρήματα και έλεγχος για την ορθολογική τους αξιοποίηση. Στο διάλογο που άρχισε. δεν διαφαίνεται τέτοια πρόθεση εκ μέρους του Υπουργείου.
Αν δεν εξασφαλιστούν αυτά τα χρήματα , καμία πρόταση δεν θα περπατήσει.
Όσο για το « εξεταστικό » ακούγεται ότι προτείνεται ένα μικτό σύστημα , όπου θα συνυπολογίζονται , με κάποιο τρόπο , τόσο η βαθμολογία του Σχολείου όσο και η επίδοση των παιδιών σε κάποιο είδος Πανελλαδικών εξετάσεων.
Εδώ , αρκεί να θυμίσω την τύχη που είχαν , παλαιότερες απόπειρες , για τη συμμετοχή του βαθμού του Σχολείου στη διαμόρφωση της τελικής επίδοσης των παιδιών. Τα σχολεία , το ένα μετά το άλλο , πλειοδοτούσαν σε βαθμούς και μετατράπηκαν σε «βιομηχανίες αριστούχων»!
Έχουμε το σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων για τριάντα χρόνια; Ας το κρατήσουμε και για άλλα πέντε.
Πρώτα πρέπει να αναμορφωθούν ριζικά τα Γυμνάσια και τα Λύκεια (με αλλαγή της νοοτροπίας των καθηγητών τους) και έπειτα να γίνει η όποια σκέψη για συμμετοχή του βαθμού του σχολείου στη διαμόρφωση της τελικής επίδοσης των παιδιών.

Υ.Γ.
Επειδή δεν προσδοκώ θεαματικά αποτελέσματα από τον διάλογο που άρχισε, θα μεταφέρω την πρόταση του αγαπητού μου συναδέλφου Μάνου Λιοδάκη , προς όλους τους καθηγητές:
Να πάμε πέρα από τα προγράμματα του υπουργείου και να μπούμε σε μία παιδεία της κατανόησης. Μας το υπαγορεύει η “ταυτότητα” του δασκάλου, η κραυγή της αθωότητας των παιδιών και ο κύκλος των χαμένων ποιητών. Να εισχωρήσουμε στους λαβύρινθους των πόθων, να κάνουμε τους λογαριασμούς μας με τα προβλήματα, να κοιτάξουμε μέσα μας.
Να αναζητήσουμε την ταυτότητά μας. Και γιατί όχι να την ξαναφτιάξουμε.Και δεν φτιάχνεται μόνο και μόνο γιατί υπάρχουμε. Η ταυτότητα φτιάχνεται ξεκινώντας από την αναγνώριση του άλλου.

5 σχόλια:

Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Όσον αφορά στην αλλαγή συμπεριφοράς από μέρους των κα9ηγητών,θα έλεγα(ως μαθήτρια)ότι πολλοί από αυτούς παρουσιάζουν φανερή έλλειψη ενδιαφέροντος,κι ίσως αυτό είναι που μεταδίδεται και στους μαθητές(όχι ότι οι μαθήτές δεν έχουν αρκετές ευκαιρίες τις οποίες δεν αξιοποιούν,αλλά αν πάρουμε ως δεδομένο τον 2ο νόμο του Νευτωνα "δράση-αντίδραση"ίσως θα έπρεπε να ε3ετάσουμε την κατάσταση από μέρους των καθηγητών πρώτα).

Λοιπόν...οι καθηγητές έχουν χάσει το κύρος που είχαν παλιότερα στα μάτια των μαθητών και της κοινωνίας(με την εννοια ότι προβάλλονται λάθος πρότυπα).

Παρ'όλ'αυτά,είναι ελπιδοφόρο το γεγονός ότι καποιοι καθηγητές ενδιαφέρονται ακόμα για το μέλλον των μαθητών τους.

Τα παραπάνω είναι αφενός λογικά και σωστά αλλά εμπρακτα πως μπορεί ενας καθηγητής να εκτιμήσει το γεγονός ότι κάποιος μαθητής του παρουσιάζει διαφορερτικές κλίσεις;
(...)

-θα ήθελα να σημειώσω ότι δεν αντιπαρατίθεμαι σε κανέναν(ούτε στον αγαπημένο σας συνάδελφο)απλώς εκφράζω κάποιες αποριες τις οποίες ειμαι σίγουρη ότι δεν είμαι η μόνη που τις εχω.-

Και για όσους κατηγορήσουν την ανωνυμία μου θα πώ απλώς ότι δεν είναι απαραιτητο να γράψω το όνομά μου(εκτός πια κι αν μου ζητηθεί)μια και εκφράζω συλλογικές και όχι μόνο ατομικές απορίες.

15 Μαρτίου 2009 στις 3:55 π.μ.  
Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Χαίρομαι κατ΄ αρχήν που μου δίνεται η ευκαιρία να επικοινωνήσω μέσω της ιστοσελίδας μαζί σας. Πρώτα απ΄ όλα να ξεκαθαρίσω κάτι. Είναι εύκολο να καταλογίζουμε ευθύνες παντού και να αγνοούμε πάντα την πραγματικότητα! Καλό θα ήταν να κοιτάξουμε ο καθένας το μερίδιο ευθύνης που του αναλογεί, και δυστυχώς αναλογεί σε όλους. Είναι λάθος, όπως έχω κατ΄ επανάληψη τονίσει, να πετάμε το μπαλάκι στον καθηγητή που δεν ξέρει να κάνει τη δουλειά του!!! Το απέδειξαν εξάλλου οι πάνσοφοι κριτές του ΑΣΕΠ πως για όλα φταίει η ελλιπής κατάρτιση των εκπαιδευτικών!! Τον κακό τους τον καιρό! Τι γίνεται λοιπόν; Ένα μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης πετάει το μπαλάκι της ευθύνης στον εκπαιδευτικό, παρουσιάζουμε έναν κλάδο μίζερο και κακόμοιρο .... και να! λύθηκαν τα προβλήματα της εκπαίδευσης! Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Για να δούμε που είναι όμως το ζήτημα και να ρωτήσω, έτσι, φιλολογικά:
- Ποιοι έστελναν οδηγίες στους δασκάλους των δημοτικών τόσα χρόνια να μην διορθώνουν τα ορθογραφικά λάθη των μαθητών για να μην πάθουν τα παιδιά ψυχολογικό;
- Ποιοι επιμένουν τόσα χρόνια να διδάσκεται η ίδια ύλη στην ιστορία και προσφάτως, όταν τα βιβλία άλλαξαν, αντί για αλλαγές είχαμε απλά αφαιρέσεις και αναφορές σε "συνωστισμούς";
- Ποιοι τόσα χρόνια κάνουν μεταρρυθμίσεις στην καμπούρα καθηγητών, μαθητών και γονέων με μόνο κριτήριο την εισαγωγή ή μη στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
- Ποιοι ήταν αυτοί που έθεσαν ως βάση του απολυτηρίου το 9,5 και φροντίζουν όλοι ανεξαιρέτως να παίρνουν απολυτήριο Λυκείου είτε έχουν τα προσόντα είτε όχι;
- Ποιοι μετέτρεψαν το σχολείο σε Ίδρυμα παροχής τίτλου σπουδών και χώρο πρωινής φύλαξης των παιδιών;
- Ποιοι αρνούνται χρόνια τώρα την υποχρεωτική 12χρονη εκπαίδευση και την αναβάθμιση του ρόλου του Γυμνασίου και του Λυκείου;
- Ποιοι ήταν εκείνοι που αύξησαν τη διδασκαλία των Αρχαίων ελληνικών μειώνοντας παράλληλα τη διδασκαλία των Νέων λες και τα παιδιά μας πρόκειται να πιάσουν αύριο το πρωί ψιλοκουβεντούλα με τον Σωκράτη;
- Ποιοι αφαίρεσαν από τα βιβλία Λογοτεχνίας θαυμάσια κείμενα ανάμεσά τους και τον Εθνικό μας Ύμνο, τον ύμνο στην Ελευθερία, ως κείμενα «αναχρονιστικά»;
- Ποιοι έχουν μεταβάλει τα Πανεπιστήμιά μας σε παραμάγαζο των πολιτικών κομμάτων με αποτέλεσμα να βγαίνουν από εκεί εκπαιδευτικοί που αργότερα θα κατηγορηθούν για ανεπάρκεια;
- Ποιοι καθιέρωσαν πρώτα 14 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, μετά 9, κατόπιν 6 και αύριο δεν ξέρω εγώ πόσα για εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο;
- Ποιοι ανέθεσαν τη συγγραφή σχολικών βιβλίων σε εκδοτικούς οίκους και σε συγγραφείς "λυσαριών";
- Ποιοι κατήργησαν την επετηρίδα και έφεραν τον ΑΣΕΠ χωρίς να ληφθεί κανένα μέτρο για συναδέλφους που περίμεναν χρόνια στην αναμονή για διορισμό και τώρα καλούνται να κάνουν "δηλώσεις αποδοχής ευθύνης" για να διοριστούν;
- Ποιοι είναι αυτοί που έχουν καθηλώσει τις δαπάνες για την παιδεία στο 3-5% του ΑΕΠ;
Φυσικά όλοι αυτοί που κυβερνούν αυτόν τον τόπο επί 36 χρόνια και δεν τους καίγεται καρφάκι για όλα αυτά! Ας πάψουμε λοιπόν να βάλλουμε εναντίον του κακού καθηγητή και του αδιάφορου γιατί άλλοι κρύβονται πίσω από το χάλι της σημερινής εκπαίδευσης και όχι ο εκπαιδευτικός που μετά από 30 χρόνια υπηρεσίας αμείβεται με 1500 ευρώ ....και θεωρείται τεμπέλης - όταν είναι γνωστό πως υψηλόβαθμα στελέχη των ΔΕΚΟ με πολύ λιγότερα χρόνια, με λιγότερες ευθύνες, προσόντα και γνώσεις αμείβονται με τριπλάσιους και τετραπλάσιους μισθούς! Νισάφι πια!!!

15 Μαρτίου 2009 στις 11:31 π.μ.  
Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ μου Ανδρέα,
(βλέπεις, εγώ εξακολουθώ να σου μιλάω στον ενικό , ακριβώς διότι εξακολουθώ να σε θεωρώ φίλο και εξαίρετο συνάδελφο μου.)
Ουδέποτε παραγνώρισα τις τεράστιες ευθύνες της Πολιτείας για το σημερινό χάλι των Σχολείων μας. Έχεις απόλυτο δίκιο για όλα αυτά τα «ποιοι» στα οποία αναφέρεσαι. Αλλά , θα περιμένουμε με σταυρωμένα τα χέρια πότε θα βάλει μυαλό η Πολιτεία; Ή , μήπως , περνά άμεσα από το χέρι μας να βάλουμε μυαλό στην Πολιτεία;
Στις δικές μας ευθύνες θα πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας και, εκεί να δούμε αν μπορούμε να σώσουμε ό,τι γίνεται να σωθεί , ανεξάρτητα από την όποια κακομεταχείριση υφιστάμεθα από την Πολιτεία.
Θα ήθελα να ξαναδιαβάσεις με προσοχή την πρόταση του Μάνου «…Να πάμε πέρα από τα προγράμματα του υπουργείου …»
Θανάσης

15 Μαρτίου 2009 στις 1:06 μ.μ.  
Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Φίλε Θανάση,
με το "μαζί σας" εννοώ όχι μόνο εσένα, αλλά όλους όσοι θέλουν να συμμετάσχουν στην κουβέντα μας - για να μην παρεξηγηθώ! Σαφώς και δεν εννοώ πως δεν υπάρχουν και σε εμάς ευθύνες. Πρέπει όμως να προβληματιστούμε τι κίνητρα έχει δώσει αυτή η πολιτεία αυτά τα χρόνια για την αναμόρφωση του έργου των εκπαιδευτικών. Μήπως υλικοτεχνική υποδομή, που ξέρεις πολύ καλά πως είναι σχεδόν ανύπαρκτη στα περισσότερα σχολεία; Μήπως διορισμούς νέων ανθρώπων που έχουν όρεξη για δουλειά και για νέα πνοή στην εκπαίδευση; Μήπως επιμόρφωση ΑΠΟ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΞΕΡΟΥΝ τις ανάγκες της Παιδείας μας; Η καλή προαίρεσή μας, στην οποία αναμφισβήτητα πιστεύω και ελπίζω, δεν είναι αρκετή. Θέλει ΔΟΥΛΕΙΑ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ!
Σε θεωρώ πάντα έναν καλό φίλο και συνεργάτη, έναν άνθρωπο που πραγματικά νοιάζεται για αυτό που κάνει. Είμαι πάντα ανοιχτός σε οποιαδήποτε πρόταση ή συζήτηση και φυσικά υπέρ αυτού που αναφέρει ο καλός συνάδελφος Μάνος.
Ανδρέας.

15 Μαρτίου 2009 στις 1:29 μ.μ.  
Ο χρήστης Anonymous Ανώνυμος είπε...

Εντελώς αντικειμενικά(μια και παω στο 2ο)θα συμφωνήσω με τον κ.Παπαδημητρίου.

15 Μαρτίου 2009 στις 3:43 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα